Pielisjärven kirkkokuoro

Pielisjärven kirkkokuoro on Lieksan seurakunnassa toimiva neliääninen sekakuoro. Kuorossa on tällä hetkellä n. 25 laulajaa.

Kuoron ohjelmisto on lähinnä hengellisiä lauluja ja virsisovituksia. Perinteisempien ja uudempien laulujen (esim. Simojoki-Kaskinen) lisäksi kuoro on taipunut myös afrikkalaisiin lauluihin.

Kuoron laulajien määrä on vaihdellut suuresti ajan saatossa. Pienimmillään on laulajia ollut 20, jopa allekin ja suurimmillaan 74. Keskimäärin kuoron vahvuus on ollut noin 30 laulajaa. Valtaosa laulajista on keski-iän ohittaneita.

Pielisjärven kirkkokuoro ry on virallistettu perustavassa kokouksessa 13.01.1948.  Samalla valittiin johtokunta hoitamaan kuoron toimintaa. Tällä hetkellä kuoron puheenjohtajana toimii Päivi Hirvonen (vuodesta 2004). Kuoro on Suomen kirkkomusiikkiliiton ja Pohjois-Karjalan kirkkomusiikkipiirin jäsen.

Vaikka Pielisjärven kirkkokuoron syntymäpäiväksi on merkitty 13.1.1948, juontavat juuret vuoteen 1916. Tuona vuonna Rantalan koulun opettajaksi tullutta Karl Harald Damstenia oli pyydetty laulajaksi paikkakunnalla toimineeseen sekakuoroon. Tuosta sekakuorosta monien vuosien jälkeen Pielisjärven seurakunnan kanttoriksi tulleen Onni Utriaisen johdolla muodostui kirkkokuoro, joka lauloi pääasiassa hengellisiä ja isänmaallisia lauluja.

Harjoitukset ja esiintymiset

Kuoro harjoittelee talvikaudella keskiviikkoisin seurakuntakeskuksella klo 17.00 - 18.30  ja laulaa pääasiassa jumalanpalveluksissa ja muissa seurakunnan tilaisuuksissa.

Kuorolaisia juhlavaatteissa korokkeella seisoen.