Kodin siunaaminen ja muut kirkolliset toimitukset

Tuttujen kasteiden, häiden ja hautaan siunaamisten lisäksi voit pyytää seurakunnan pappia toimittamaan myös muita kirkollisia toimituksia, joista toiset liittyvät tiettyihin elämänvaiheisiin, toiset puolestaan vaikkapa vuoden kulkuun.

Kodin siunaaminen

Oletteko muuttaneet uuteen kotiin? Pappi voi halutessanne toimittaa kotinne siunaamisen vaikkapa jonkin muun perhejuhlan tai kotikinkerien yhteydessä.  Kodin siunaaminen voidaan toimittaa myös aivan erillisenä tilaisuutena.  Voitte järjestää pienen kahvihetken ystäville ja sukulaisille tai sitten pappi voi käydä kodissanne vaikka arki-iltana.  Kodin siunaamisessa luetaan Raamatun tekstejä sekä rukoillaan kodin ja siinä asuvien puolesta.

Kylvön siunaaminen

Paikkakunnan tuottajat ja seurakunta järjestävät aina kesän korvalla kylvöjen siunaamisen rukoushetken Viekijärven kirkossa.  Pappi siunaa kylvötyön, jonka jälkeen joku viljelijöistä käy kylvämässä viljansiemeniä peltoon.  Tilaisuus on kaikille avoin.

Sadon siunaaminen

Syksyn sato siunataan Lieksan seurakunnassa aina mikkelinpäivän messun yhteydessä.  On tapana, että tuottajat tuovat kirkkoon satoa, jota kootaan alttarin eteen siunattavaksi.

Avioliittoon vihkimisen vuosipäivä

Tuleeko naimisiin menostanne täyteen tasavuosia: hopeahäät, kultahäät ja mitä niitä nimityksiä onkaan? Hääpäivä on aina ainutkertainen tapahtuma ja muisto elämässä, mutta avioliiton solmimisen vuosipäivää voi juhlistaa myös uudistamalla vihkilupauksen kirkon alttarilla.