Kolin seurakuntatalo

Kolin kirkko

Kolin seurakuntakeskuksen pääovi ulkoa kuvattuna.

Ylä-Kolintie 4 a, 83960 Koli

Koli

Ylä-Kolintie 4a, 83960 Koli

Kolin työkeskus, joka sijaitsee aivan kylän keskustassa, on valmistunut 1930 alkuaan kristillisen yhdistyksen rukoushuoneeksi. Yhdistys lahjoitti rukoushuoneen seurakunnalle ja sitä on alettu kutsumaan seurakuntalaisten keskuudessa Kolin kirkoksi. Myöhemmin rakennusta on laajennettu nykyiseen muotoonsa. Alttariveistos on Eva Ryynäsen käsialaa.

Jumalanpalveluksia kirkossa pidetään kerran kuukaudessa. Kerhotoimintaa on pari kertaa kuukaudessa. Myös diakonissa on tavattavissa kerran kuukaudessa.

Koko Pielisen Karjala muodosti 1600-luvulla yhtenäisen Pielisjärven kirkkopitäjän. Pielisjärven alue pieneni huomattavasti Juuan ja Nurmeksen itsenäistyessä 1800-luvulla. Koli jäi kuitenkin emäseurakunnan yhteyteen.

Kolin hautausmaa, joka sijaitsee Merilänrannan tien varrella, on otettu käyttöön vuonna 1943. Lähellä Kolin huippua on suurella puuristillä merkitty hiljentymispaikka "Hiljaisuuden temppeli", jossa on myös pidetty kesäisin yksittäisiä hartaushetkiä ja toimitettu avioliittoon vihkimisiä.

Kolin kirkko kutsuu niin kyläläisiä kuin matkailijoita hiljentymään Jumalan sanan ääreen.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Pysäköinti Pysäköinti