Avioliittoon vihkiminen

Häät ja kirkollinen vihkiminen

Minne sinä menet, sinne minäkin menen, ja minne sinä jäät, sinne minäkin jään. (Ruut 1:16)

Onnea ja Jumalan runsasta siunausta teille, jotka suunnittelette häitänne. Hääpäivä on elämän ikimuistoisimpia hetkiä. Päivää on saatettu valmistella jo pitkään. Raamattu antaa kauniin kuvan avioliitosta, jossa puolisot sitoutuvat yhteiseen elämään.

Avioliitto on perheen perusta, jolle julkinen sitoutuminen ja yhteiskunnan vahvistus antavat turvan. Elinikäinen sitoutuminen toiseen ihmiseen kysyy tunteiden lisäksi tahtoa.

Avioliittoon vihkiminen merkitsee sitä, että toivottaa Jumalan siunauksen tervetulleeksi yhteiseen kotiin. Paikalle kokoontunut seurakunta rukoilee vihittävien ja heidän tulevaisuutensa puolesta. Silloinkin, kun kirkollinen vihkiminen toimitetaan vain todistajien läsnä ollessa, vihkipari kannetaan rukouksessa ihmistä suuremman Jumalan eteen.

Mihin otetaan yhteyttä?

Vihkimisestä voi sopia ottamalla yhteyttä kirkkoherranvirastoon tai suoraan siihen pappiin, jota toivotaan vihkipapiksi.

Avioliiton esteiden tutkinta

Ennen vihkimistä täytyy suorittaa avioliiton esteiden tutkinta, jota ennen sanottiin kuulutuksiksi.  Pyynnön avioliiton esteiden tutkinnasta voi tehdä jommankumman kihlakumppanin kotiseurakunnan kirkkoherranvirastossa joko paikan päällä tai täyttämällä sähköinen lomakeLinkki avautuu uudessa välilehdessä.  Pyyntö täytyy lain mukaan jättää vähintään viikkoa ennen aiottua hääpäivää, mutta se on syytä tehdä hyvissä ajoin.  Todistuksen asiasta saa aikaisintaan seitsemäntenä päivänä pyynnön jättämisen jälkeen.  Todistus on voimassa neljä kuukautta.  Jos kihlakumppani on ulkomaan kansalainen, kannattaa olla hyvissä ajoin liikkeellä, sillä erilaisten todistusten saaminen voi kestää jopa viikkoja.  Kirkkoherranvirastossa voitte myös sopia, minkä sunnuntain messun esirukouksessa rukoillaan nimeltä tulevan vihkiparin puolesta.

Kirkollisen vihkimisen edellytykset

Vihkiparin tulee olla rippikoulun käyneitä kirkon jäseniä.  Kirkollinen vihkiminen onnistuu myös jos toinen kumppaneista on jonkin muun kirkkokunnan jäsen.

Pappi ja kanttori

Vihkiparilla on oikeus toivomaansa vihkipappiin, mikäli hän on työvuorossa hääpäivänä.  Muiden kuin Lieksan seurakunnan pappien toimitukset voi sopia ottamalla yhteyttä suoraan kyseiseen pappiin. Tällöin tulee varautua maksamaan hänen matkakulunsa.  Sama koskee kanttoria.  Seurakunta huolehtii automaattisesti kanttorin varauksen silloin, kun häitä vietetään kirkossa.  Oman seurakunnan papin ja kanttorin palvelut ovat maksuttomia. Papin kanssa voidaan sopia vihkiharjoitus toimituksen sujuvan toteumisen vuoksi.

Vihkitoimitus

Vihkiminen voidaan toimittaa kaikissa Lieksan seurakunnan kirkoissa ja tiloissa, vihkiparin kotona tai muussa sovitussa paikassa.  Kirkollinen vihkiminen voidaan toimittaa myös pienimuotoisesti vihkiparin, papin ja kahden todistajan ollessa paikalla.  Niin kutsuttu tyypillinen kirkollinen vihkiminen on jumalanpalvelustoimitus. Vihkimisen lisäksi luetaan Jumalan sanaa sekä rukoillaan vihkiparin ja heidän tulevaisuutensa puolesta.  Pyydettäessä vihkiminen voidaan toimittaa myös morsiusmessuna, jolloin toimitukseen sisältyy myös ehtoollinen.

Vihkitoimituksen musiikki

Toimituksen musiikki suunnitellaan yhdessä kanttorin kanssa.  Hänen kanssaan voi neuvotella häämarssista, virsistä sekä mahdollisesta muusta musiikista.  Musiikkia valitessa on hyvä ottaa huomioon toimituksen jumalanpalvelusluonne.  Jos suunniteltu musiikkikappale mietityttää, kannattaa asiasta keskustella kanttorin kanssa.

Hääjuhla

Lieksan seurakunnalla on tarjota hääjuhlaa varten kirkon takasali ja seurakuntasalit.  Seurakunnan tilojen käytöstä voi sopia kirkkoherranvirastossa.  Jos pappi tai kanttori halutaan kutsua mukaan hääjuhlaan, siitä on hyvä keskustella etukäteen.

Avioliiton siunaaminen

Siviilivihkiminen voidaan siunata jälkeenpäin kirkollisesti. Toimitus on itse vihkimiskohtaa lukuunottamatta hyvin tyypillisten kirkkohäiden kaltainen.

Vihkipari polvistuneena vihkiryijyn päälle ja pastori kohottanut sormuksen rukouksen merkiksi.
Häätoimitus, kuvalupa tekijöiden hallussa.