Viekijärven kirkko

Kannelkoskentie 10, 81860 Viekijärvi

Viekijärven kirkko

Kannelkoskentie 10, 81860 Viekijärvi

Viekijärven kirkkoa alettiin rakentaa 1907 ja se vihittiin käyttöön 14.12.1911. Kirkossa on istumapaikat lähes 1000 hengelle. Kirkon suunnitteli rakennusmestari A.E.Olllilainen muuttaen yksityiskohtia arkkitehti A.F.Sjöströmin piirtämästä Kurkijoen kirkosta, joka sittemmin jäi rajan taa. Goottilaispiirteinen kirkkorakennus on ulkoa 40 m pitkä ja 25 m leveä. Kirkon torni kohoaa 40 m:n korkeuteen.

Kellotornissa soivat kaksi Bochumissa v. 1910 valettua teräskelloa. Suurempi painaa 620 kg, kieli 52 kg ja pienempi 392 kg, kieli 28 kg. Suuremmassa kellossa on teksti "Herra kutsuu (gis), pienemmässä "Kiitä Herraa" (h).

Erikoisuutena ovat alkuperäiset , Veljekset Friisin, rimauunit, joilla kirkkoa lämmitettiin. Vuonna 1972 lämmitys sähköistettiin.

Vuonna 1945 maalattu ja samana vuonna käyttöönsä pyhitetty alttaritaulu kuvaa Jeesusta ristillä: "Isä, Sinun käsiisi minä annan henkeni". Taulun on maalannut taiteilija Hilja Karola Syväniemeltä.

Kirkon urut on J.Pohjanmiehen suunnittelemat ja Kangasalan urkutehtaan valmistamat. Ne käsittävät 14 itsenäistä ja 2 siirtoäänikertaa kahdella sormiolla ja säteettäisellä, koverolla jalkiolla. Urut on vihitty käyttöön 1.6.1941 ja sähköistetty v. 1947.

Keskiristin läheyskynttelikön on suunnitellut ja takonut viekiläinen Uuno Honkanen.

Saarnastuoli kirkon penkkirisitön päällä. Näkymä myös yläorrelle.