Seurakuntamme

Vuonna 1639 perustettu Pielisjärven seurakunta ja puoli vuosisataa itsenäisenä toiminut Viekijärven seurakunta yhdistettiin 1.1.1999. Yhdistyneen seurakunnan nimeksi otettiin Lieksan seurakunta.

Seurakunta sijaitsee Itä-Suomen läänissä, Pohjois-Karjalan maakunnan koillisosassa, Pielisen rannalla ja seurakunnan jäsenmäärä 31.12.2022 oli 7208.

Lieksan seurakunta on kahden kirkon seurakunta. Lieksassa on pääkirkko ja Viekijärven kirkko, lisäksi yleisesti puhutaan myös Nurmijärven, Pankakosken ja Kolin kirkoista, joita ei kuitenkaan ole vihitty kirkoiksi. Myös kaupungin omistama Paaterin kirkko sijaitsee Lieksassa.

Toteuttaakseen kirkon tehtävää seurakunta huolehtii jumalanpalvelusten pitämisestä, kasteen ja ehtoollisen toimittamisesta sekä muista kirkollisista toimituksista, kristillisestä kasvatuksesta ja opetuksesta, sielunhoidosta, diakoniasta ja lähetystyöstä sekä muista kristilliseen sanomaan perustuvista julistus- ja palvelutehtävistä. Edellä mainittujen tehtävien lisäksi seurakunta ylläpitää hautausmaita. Kiinteistötoimi luo edellytykset näille seurakunnan palveluille.

Tehtäväänsä seurakunta toimittaa Jeesuksen antaman lähetyskäskyn mukaisesti: ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni; kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.” (Matt. 28:19-20 ).

Seurakunta on läsnä ihmisten arjessa ja juhlassa sekä elämän muutoksissa.

Koristeellinen alttari. Risti valkoinen tiiliseinä taustanaan.